بررسی تیگو 5 (TIGGO 5)

تیم تحریریه مدیران خودرو 1396-10-16

نمایندگی مدیران‌خودرو MVM350 یکی از کامل‌ترین و منحصربه‌فردترین نمایندگان مدیران خودرو که خود جزو اولین واردکنندگان خودروهای شاسی‌بلند چینی در کشور است و مدل‌های مختلف با امکانات رفاهی قابل‌قبول و قیمت مناسب در را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. از محصولات نمایندگی مدیران‌خودرو MVM350 می‌توان به X33، X22  اشاره کرد که در سال‌های اخیر با فروش موفقی و رو به بالایی روبه‌رو بوده‌اند. این حجم فروش به نمایندگی مدیران‌خودرو MVM350 امکان عرضه‌ی مدل‌های تازه‌ای در این کلاس را داده است. نمایندگی مدیران‌خودرو MVM350 به عرضه‌ی محصول تازه‌ای به نام تیگو 5 (TIGGO 5) پرداخته که در این مطلب با جزئیات آن آشنا می‌شویم.
خودروهای چینی چند سالی است که جای خود را در دل‌ مردم باز کرده‌اند و مهم‌ترین دلایل استقبال مردم از خودروهای چینی، تنوع، قیمت مناسب و امکانات رفاهی مطلوب آن‌ها است. کمپانی چری CHERY با سابقه‌ی 19 ساله خود درصنعت خودروسازی، با محصول شاسی‌بلندی به نام تیگو5 (TIGGO 5)[ویدیو تیگو 5 را تماشا کنید] وارد این میدان شده است و به عنوان یکی از خودروهای کراس‌اور زیر 100 میلیون به بازار ایران راه پیدا کرده. تیگو5 (TIGGO 5) ظاهر به‌روز و تجهیزات رفاهی مطلوبی را داراست و با کلاس کار خود می‌تواند به عنوان یک اتومبیل شایسته برای استفاده‌ شهری یک خانواده‌ محسوب شود.

معرفی کلی تيگو 5

معرفی کلی تيگو 5

خودروهای به اصطلاح شاسی‌بلند در جامعه امروزی طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است و خودروسازان از این سمت و سوی بازار به نفع خودشان استفاده کرده‌اند و به تولید اتوموبیل‌هایی معروف به کراس‌اور روی آورده‌اند. این خودروها مناسب شهر و جاده می‌باشند و خارج از جاده یک سر و گردن از خودروهای سدان و ... بالاتر هستند. کمپانی چینی چری به تازگی از کراس‌اور جدید خود بنام چری تیگو 5 (TIGGO 5) در ایران که توسط کمپانی مدیران خودرو توزیع می‌شود پرده‌برداری کرده است. در گذشته کمپانی مدیران خودرو اقدام به تولید خودرو با نام MVM X33 را کرده بود و حال با واردات تیگو 5 (TIGGO 5) قصد ورود به بازار با کلاس بالاتر را دارد. در نمای خارجی شاهد طراحی به روز و تقریبا لوکس‌تر نسبت به  MVM X33هستیم همچنین تیگو 5 (TIGGO 5) نسبت به  MVMx33کمی افزایش ابعاد داشته است. داخل خودرو به روز طراحی شده و انتظارات را از یک خودروی کراس‌اور چینی به راحتی برآورده می‌کند. چری تیگو 5 (TIGGO 5) دارای یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ است که توانی معادل 139 اسب بخار را در دور موتور 5750 و گشتاوری برابر 182 نیوتن متر را در دور موتور 4300 تولید می‌کند . وزن خالص آن 1537 کیلوگرم است و حداکثر به سرعت 175 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.همچنین وظیفه انتقال قدرت به عهده یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است که تمام نیروی تیگو 5 (TIGGO 5) را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. تیگو 5 (TIGGO 5) دارای ترمزهای دیسکی خنک‌شونده در جلو و دیسکی معمولی در عقب است که به فناوری ABS+EBD مجهز شده‌اند. همچنین ایربگ راننده و سرنشین جلو و کمربندهای پیش‌کشنده ضامن جان سرنشینان در تصادفات هستند. در ایران تیگو 5 (TIGGO 5) در 3 تیپ با گیربکس CVT و یک تیپ با گیربکس دستی وارد شده است.

طراحی ظاهری و بدنه تيگو 5

طراحی ظاهری و بدنه تيگو 5

نمایندگی مدیران‌خودروMVM350 ؛ تیگو 5 (TIGGO 5) را به عنوان یک شاسی‌بلند متوسط به شما معرفی می‌کند که از ظاهر متفاوتی نسبت به حریفان هم سطح خود برخوردار است. چری در بیشتر خودروهای تولیدی خود از برندهای دیگری، خصوصا Toyota  الهام گرفته است به عنوان مثال MVMx33 بسیار شبیه به Toyota rav4 مدل ۲۰۰۱ عرضه کرد، در تیگو 5 (TIGGO 5) هم به‌وضوح تلاش کرده است خودرویی مشابهToyota fortuner 2008 در اندازه‌‌ای کوچک‌تر بسازد و البته در جلوپنجره و نمای مقابل، نگاهی هم به Toyota range rover  داشته باشد. در مجموع و با توجه به سابقه‌ی نه‌چندان طولانی برند چری در ساخت خودرو و البته اصالت چینی آن، تیگو 5 (TIGGO 5) در نمای روبرو، چهره‌ی مناسبی دارد و چشم‌نوازی دارد.

در نمای روبه‌رو

چراغ‌های نسبتا کشیده‌ای دارد که بدون زاویه به جلوپنجره‌ی کرومی خود که میزبان لوگوی کمپانی چری CHERY است، متصل شده‌اند. هواکش زیرین جلوپنجره که یادآور لبخندی بر لبان تیگو5 (TIGGO 5) بوده، در بالای جایگاه پلاک اتومبیل قرار گرفته و با همراهی پروژکتورهای طرفین ظاهر معصومانه‌ای به تیگو 5 (TIGGO 5) هدیه داده‌ است.

درنمای جانبی

در نگاه اول، تیگو5 (TIGGO 5) یک خودروی چینی با طراحی پیش‌پاافتاده نیست و برعکس نوعی پختگی در طراحی آن دیده می‌شود. در نمای جانبی تیگو5 (TIGGO 5) شاهد بدنه‌ای با خطوط منحنی و گلگیر‌های برجسته هستیم، هم‌چنین خط‌ شانه‌ای هدایت‌کننده‌ی ملایمی به چشم می‌خورد که با گذر از دستگیر‌های درب‌‌های خودرو به سمت چراغ‌های عقب رفته‌اند و به‌خوبی بدنه را حجم داده و جذاب کرده است. از سویی دیگر، سقف تیگو5 (TIGGO 5) دارای شیبی ملایم به سمت عقب است و پنجره‌ها، شبیه آنچه در nissan x trail جدید دیده‌ایم، دارای قابی فلزی و براق هستند. از سپر جلو تا زیر گلگیرها و رکاب تیگو5 (TIGGO 5) ، با پلاستیک سخت پوشانده شده است که در هنگام حرکت در مسیرهای خارج جاده و گل‌آلود از رنگ و بدنه‌ خودرو محافظت می‌کند .رینگ‌های 17 اینچ 5 پر دوبل که، ظاهری اسپرت، به تیگو 5 (TIGGO 5) عطا کرده‌اند.

در نمای عقب

خودرو از چهره‌ی مظلومانه‌ی جلو فاصله گرفته و حالتی جسورانه را چاشنی طراحی خود کرده است که حس اسپرتی را به بیننده القا می‌کنند؛ اسپویلر سقفی که در بالای شیشه‌ی عقب قرار گرفته، چراغ‌های خطر LED زاویه‌دار، خطوط منحنی زیر چراغ‌ها و سپر، شبرنگ‌های طرفین در بالای دو لوله‌ی اگزوز که به‌خوبی داخل سپر جای گرفته‌اند و سراگزوزهای فلزی؛ اسپرت بودن نمای عقب تیگو 5 (TIGGO 5) را کاملا تضمین می‌کنند.

فضای داخلی و کابین تيگو 5

فضای داخلی و کابین تيگو 5

در فضای داخلی تیگو 5 (TIGGO 5) ، این بار چری سنگ تمام گذاشته و تا حدودی ما را شگفت‌زده کرده است. تیگو 5 (TIGGO 5) به‌درستی و باخلاقیت از فضای داخلی بسیاری از شاسی‌بلندهای جهان الگو گرفته است. کابین تیگو 5 (TIGGO 5) طوری طراحی شده که راننده در آن از تسلط نسبی به محیط اطراف سود می‌برد و کیفیت قابل قبول اجزای کابین نیز، حس خوبی را به سرنشینان انتقال می‌دهد. در کنار ارگونومی مطلوب تیگو 5 (TIGGO 5) ، بهره‌گیری از آینه‌های جانبی بزرگ و دوربین دید عقب، اشراف به محیط اطراف را آسان می‌کند. در کنار فضای بزرگ داخل کابین، محفظه‌ی بار به راحتی پاسخگوی نیازهای روزمره‌ است و در صورت نیاز با خواباندن صندلی‌های عقب، حجم بار تیگو 5 (TIGGO 5) به عدد 972 لیتر می‌رسد. طراحی پنل داشبورد ساده و منطقی بوده که دارای دو بخش بالا و پایین است و در نمونه‌ی واردشده به ایران، به ترتیب سیاه و کرم روشن هستند که تا حدودی لوکس جلوه می‌کند. یک صفحه نمایش‌گر 7اینچی مجهز به نقشه، مسیریاب و پشتیبانی از سیستم پخش مالتی مدیا را در مرکز خود جای داده است. در کنار مانیتور، دو دریچه‌ تهویه‌ی هوا و دکمه‌های تنظیمات در زیر این بخش قرار گرفته‌ است. فلزکاری‌های کابین واقعا خوب انجام شده و چیدمان نمایشگر و دکمه‌ها کاملا مد روز است.

از دیگر ویژگی‌ و تجهیزات شاخص موجود در کابین تیگو 5 (TIGGO 5) می‌توان به فرمان چرم، صندلی‌های چرم با تنظیمات برقی، سانروف برقی، سیستم تهویه‌ی مطبوع خودکار و ورود بدون کلید هوشمند (Keyless) اشاره کرد.

پیشرانه و قوای فنی تيگو 5

پیشرانه و قوای فنی تيگو 5

تیگو 5 (TIGGO 5) به یک پیشرانه‌ی تنفس طبیعی بنزین‌سوز با آرایش 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه و حجم دقیق 1971 سی‌سی (2لیتر) مجهز شده که این پیشرانه توانایی تولید قدرت 139 اسب‌بخار در 5750 دور بر دقیقه و گشتاور 182 نیوتون‌متر را در محدوده‌ 4300 الی 4500 دور بر دقیقه به تیگو 5 (TIGGO 5) عطا می‌کند.

یک جعبه‌دنده‌ی دستی 5سرعته، توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت برای تیگو 5 (TIGGO 5) 1.5تنی میسر شده است و در نسخه بالاتر به نمونه‌ی CVT مجهز است که استاندارد آلایندگی تیگو 5 (TIGGO 5)، یورو 5 و مصرف سوخت میانگین آن 8.9 لیتر به ازای پیمایش 100 کیلومتر مشخص شده است؛ که از سوی دارندگان ایرانی، متوسط مصرف سوخت ۹.۵ لیتر برای آن اعلام شده است. تیگو ۵ با پیشرانه‌ی ۲ لیتری موجود در ایران، بیش از ۱۳ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، زمان لازم دارد و نهایت سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت ارائه می‌دهد. این خودرو در کشورمان، صرفا دیفرانسیل جلو است. نوع دنده‌اتوماتیک تیگو ۵ به جعبه‌ دنده‌ی CVT‌ مجهز است که در صورت استفاده در حالت تیپ ترونیک، ۷ ضریب دنده‌ی تعیین‌شده در اختیار راننده قرار می‌گیرد تا بتواند شرایط مشابهی با گیربکس‌های خودکار معمولی تجربه کند.

این خودرو در چین با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ هم تولید می‌شود که قیمت بالاتری دارد و هنوز به ایران وارد نشده است. تیگو ۵ با این پیشرانه ۱۵۲ اسب بخار قدرت دارد و میانگین مصرف سوخت نزدیک به ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به ادعای شرکت چری به همراه خواهد داشت.

ابعاد طول، عرض، ارتفاع و فاصله‌ی بین دو محور تیگو 5 (TIGGO 5) به ترتیب 4540، 1841، 1740 و 2610 میلی‌متر است.

امکانات رفاهی تيگو 5

امکانات رفاهی تيگو 5

صندلی‌های تیگو 5 (TIGGO 5) همان‌طور که اشاره کردیم، چرم و در ردیف جلو برقی هستند. مانیتور ۷.۵ اینچی لمسی از طریق USB با گوشی‌های هوشمند ارتباط برقرار می‌کند و عملکرد مناسب آن با دوربین دید عقب خیلی در ساده‌تر کردن پارک این خودرو نقش داشته است. فرمان تلسکوپی و برقی تیگو 5 (TIGGO 5) به‌خوبی تنظیم می‌شود و آینه‌های بغل‌ هم به‌صورت خودکار، قابل جمع شدن هستند. سانروف برقی و تهویه مطبوع خودکار، استارت بدون کلید، آینه‌ی وسط ضد بازتاب و سنسور پارک از دیگر ویژگی‌های تیگو 5 (TIGGO 5) محسوب می‌شود.

تیگو 5 (TIGGO 5) در کشورمان با دو تیپ MT و CVT عرضه می‌شود که نوع CVT (دنده اتوماتیک) به سه زیرگروه کامفورت، لاکچری و اکسلنت تقسیم می‌شود تا مجموع مدل‌های تیگو 5 (TIGGO 5)  (از نظر سطح آپشن‌ها) را به ۴ مدل برساند. نوع TIGGO 5 MT که ارزان‌ترین نسخه محسوب می‌شود؛ دارای آپشن‌های سنسور پارک، فرمان برقی تلسکوپی، چراغ رانندگی در روز و آینه‌های برقی جمع‌شونده است. مدل تیگو 5 (TIGGO 5)  کامفورت علاوه بر آپشن‌های گفته‌شده و جعبه‌دنده اتوماتیک با استارت بدون کلید، کروزکنترل، نمایشگر ۷ اینچ، دوربین پارک و صندلی‌های چرمی همراه است. آپشن‌های صندلی جلوی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک و سانروف برقی در مدل‌های لاکچری و اکسلنت تیگو 5 (TIGGO 5) ارائه می‌شود و تفاوت نسخه اکسلنت با لاکچری در داشتن گرم‌کن داخل صندلی، تعداد بیشتر ایربگ‌ها و فناوری کنترل پایداری (ESP) است.

ایمنی خودرو تیگو 5

ایمنی خودرو تیگو 5

نمایندگی مدیران‌خودروMVM350 باید به شما بگوید که طبق نتایج به دست آمده از تست‌های صورت گرفته، تیگو5 (TIGGO 5) از سطح ایمنی مطلوبی برخوردار است و به گفته‌ی شرکت چری، این خودرو دارای ۵ ستاره از سازمان رسمی استاندارد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) است. تیگو 5 (TIGGO 5) از کمربند ایمنی 3 نقطه‌ای سرنشینان جلو و عقب، ایربگ برای راننده، سرنشین جلو و جانبی، سیستم‌های ترمز ضد قفل، کنترل پایداری، ترمز اضطراری و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز برخوردار است.

در بخش ایربگ، تیگو 5 (TIGGO 5) در حالت پایه فقط ۲ ایربگ برای سرنشینان جلو دارد که از هیچ بهتر است؛ اما در حد استانداردهای روز دنیا نیست و فقط در مدل فول‌آپشن که اکسلنت نام‌ دارد، چهار ایربگ وجود دارد.

سامانه‌های کنترل پایداری خودروی تیگو 5 (TIGGO 5) شامل ترمز ABS و EBD، ASR، HHC، EBA  می‌شود. جهت اطلاع افرادی که با این عبارات آشنا نیستند، باید گفت که  EBD  مکمل ترمز ABS است و به‌صورت الکترونیکی فشار ترمز بر روی هر یک از چرخ‌ها را کنترل می‌کند ASR یا TCS مربوط به سامانه کنترل ترکشن نامیده می‌شود که از هرزگردی چرخ‌ها و سر خوردن خودرو جلوگیری می‌کند. سیستم HHC یا Hill Holder از بازگشت خودرو به سمت پایین در هنگام حرکت صعودی روی شیب جلوگیری می‌کند و EBA که سامانه کمکی ترمز اضطراری (Emergency brake assist) گفته می‌شود، در هنگام فشار ناگهانی به پدال گاز، قدرت وارده بر سیستم ترمز و لنت‌ها را افزایش می‌دهد.

هم‌چنین سیستم‌های ضد سرقت (ایمبولایزر)، نشان‌دهنده‌ی باد لاستیک‌ها، سنسور‌ و دوربین عقب، آینه وسط با سیستم بازتاب نور نیز از دیگر امکانات ایمنی خودروی تیگو 5 (TIGGO 5) است که به کمک راننده می‌آیند.

و در نهایت

نمایندگی مدیران‌خودروMVM350 می‌تواند به شما بگوید که تیگو 5 (TIGGO 5) را می‌توان شاسی‌بلندی با ظاهر متفاوت و اسپرت دانست که با این طراحی عامه‌پسند، می‎تواند پاسخ‌گوی سلیقه‌های مختلف باشد. طراحی منطقی و کاربردی داخل کابین تیگو 5 (TIGGO 5) با توجه به کیفیت مطلوب اجزای آن و راحتی صندلی‌ها، حس خوشایندی به سرنشینان انتقال می‌دهد. از رقبای چینی حاضر تیگو 5 (TIGGO 5) در ایران می‌توان به MVMX33 اشاره کرد. شاید تیگو 5 (TIGGO 5) بهترین خودروی شاسی‌بلند چینی در گستره‌ی قیمتی خود نباشد اما می‌توان از آن به عنوان یکی از انتخاب‌های معقول برای خانواده‌ها یاد کرد.

ویدیو های تیگو 5 چری

تیگو 5 محصول جدید مدیران خودرو

تست درایو تیگو 5 [تماشا کنید]

دهقان پور - فروردین ۱۹, ۱۳۹۷ - بدون دیدگاه

در ابتدا ویدیویی شامل بررسی تیگو 5 در هنگام تست درایو را با هم می بینیم . و در آخر شما را به دیدن ویدیو تست درایو ...

طراحی داخلی جدید و هوشمند تیگو 5

طراحی داخلی جدید و هوشمند تیگو 5 [تماشا کنید]

دهقان پور - فروردین ۱۸, ۱۳۹۷ - بدون دیدگاه

کمپانی چری با سابقه‌ی 19 ساله خود درصنعت خودروسازی، با محصول شاسی‌بلندی به نام تیگو5  وارد این میدان شده است. تیگو 5 به‌درستی و باخلاقیت از فضای ...

تیگو 5 محصول جدید مدیران خودرو

تیگو 5 محصول جدید مدیران خودرو [تماشا کنید]

دهقان پور - - بدون دیدگاه

 تیگو 5 جدید که به تازگی در بازار ایران رونمایی شده است بصورت رسمی در سال 2015 در چین به نمایش گذاشته شد. تیگو 5 به عنوان ...

تیگو 5 جدید_10

تیگو 5 جدید [تماشا کنید]

دهقان پور - آذر ۲۶, ۱۳۹۶ - بدون دیدگاه

▪ موتور ۲۰۰۰ سی سی با تکنولوژی Dual VVT ▪ اسب بخار ۱۳۹ با گیربکس CVT اتوماتیک و ۵ دنده دستی ▪آینه وسط ضد بازتاب نور ▪ ...